Meditation

Meditation.

 Välj ett lugnt ställe som du gör till din meditationsplats.

Avsätt 10-20 minuter varje dag till din meditation. Bestäm en tid som passar in i ditt liv men då du inte brukar vara för trött. Det kan vara på morgonen eller efter jobbet. Stäng av mobilen och se till att inte bli störd. Välj bekväma kläder. En del använder ett ljus och rökelser för att komma i stämning, det väljer du själv. Sitt med rak rygg och håll huvudet upprätt. Du väljer själv om du vill ha ögonen öppna eller om du vill blunda. Lägg händerna i knät, den ena handen över den andra. Eller så placerar du en hand på varje knä. Korsa sedan benen så att du sitter i skräddarställning. Är du vig kan du korsa benen igen så att du sitter i så kallad lotusställning.

 

 Har du svårt att sitta rakt kan du lägga en kudde under baken. Eller så sitter du i en stol som ger stöd för korsryggen. Huvudsaken är att du sitter bekvämt och stadigt. Koncentrera dig på din andning. Andas så djupa andetag du kan, andetagen ska kännas ända nere i magen. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Slappna av. Gå igenom varje del av din kropp och känn hur avslappnad den är. Fortsätt att andas lugnt och regelbundet Störande tankar? Låt dem komma fram, och släpp dem. Koncentrera dig på andningen igen. Fortsätt så i upp till 20 minuter.

 När det är dags att sluta tar du ett par djupa in- och utandningar och öppnar försiktigt ögonen (om du har blundat). Obs! Du kan plötsligt känna olika sorters känslor under din meditation: sorg, glädje, rädsla, ilska… Det är helt naturligt och du ska bara passivt observera och acceptera känslorna Det kan vara gamla känslor som kommer upp till ytan under meditationen. När du blir medveten om känslorna kommer du att kunna bearbeta dem.

 Avkoppling och avslappningsövningar.

När vi är under stress då går kroppen överlevnad i ett läge. Den producerar stresshormoner, och det kan kännas att det är en fara hjärtfrekvensen ökar upp och andningen blir snabb och ytlig, det finns en ökning av att blodtrycket höjs.

Tips för avkoppling.

Hitta en lugn plats där du inte kommer att avbrytas i minst 30 minuter. Släck av lyset om du vill. Det är bra att ha löst, och bekväma kläder. Bakgrundsmusik eller ett band av naturliga ljud. Stäng av telefonen och ge dig själv tillåtelse att ägna lite tid till egenvård. Du kan sitta eller ligga ner för avkoppling. Om du sitter i en stol, är det att föredra att ha din ryggrad rak och stöds av ryggstödet. Om du ligger ner ska du ha ryggen platt och benen raka. Det är för att energin ska kunna strömma genom dig. Dessa ting är bra förslag, dock; det viktigaste är att du känner dig bekväm och fri för enbart dig själv. Det är bra att börja varje avslappningsövning genom att göra en enkel kontroll i ditt känslomässiga tillstånd, dina tankar, och vad du känner i din kropp. Bara märka till vad som händer. Slappna av helt.

 Om du gillar stranden, kanske du vill tänka på mjuka vågor slår mot sanden, så småningom tvätta bort fysiska och känslomässiga, och mentala spänningar, utjämning ... lugnande ... avkoppling. Släpp alla tankar som surrar runt dig. Försök att vara ett med dig själv. Andas lugnt och stilla. Du kommer så småningom lära dig att fokusera och lugna ditt sinne och lugna din kropp genom att följa din andning. Men det är som att lära sig cykla första gången.

Ta några långsamma, djupa andetag, in genom näsan och ut genom munnen. Fokus på känslan av andningen, förflyttning av bröstet, bröstkorgen axlar, utbyggnad av dina lungor. Tänk dig nu att du andas genom fotsulorna. När du tar ett andetag, tänk dig att du tar varm, helande energin till varje cell i din kropp. När du andas ut, tänka dig en rensning din kropp spänningar, smärta, och gamla, kvar känslor. När du andas in, tänk dig att fylla upp med denna positiva avslappnande energi till dina fötter.

Lägg märke till den varma, behagliga förnimmelser flytta in tårna, bollar av dina fötter, dina bågar, vrister och allt genom dina fötter. Ge dig själv den tid du behöver för att låta detta ske. Fortsätta att fokusera på fötterna tills de känner helt avslappnad och bekväm. Flytta gradvis till knäna, känna värmen flytta sig in i dem sedan ryggen på låren, toppar av dina lår ... bäcken ... skinkor ... magen. Fylla dig lungorna med den helande energin. När du fortsätter att andas, så låt energi flytta in dina axlar, och överarmarna, i armbågarna, underarmar, handleder, armar, och fingrar. Att låta armarna förblir avslappnad, tillbaka till axlarna och, återigen, fylla dem med varmt, helande energin.

Låt andningen ta denna varma, avslappnande energi upp i nacken, tar all den tid du behöver för att låta avkopplande förnimmelser massage och slappna av nackmusklerna, sedan i den främre delen av nacken, halsen, tungan, käken, kinderna, musklerna runt mun, näsa och ögon, tempel och runt och inuti öronen, hårbotten, basen av skallen. Ta all den tid du behöver för avkopplande förnimmelser att fylla och värma varje del av din kropp. Fortsätt att andas och tänka hela din kropp är fylld med glödande, gyllene ljus. Du kanske tror du sitter på en hiss, och att det går ner, våning för våning, blir du mer och djupare avslappnad. Bara märka förändringarna du upplever i din kropp när detta händer.

Uppskatta känslan av lugn och lugn och behagliga förnimmelser som du känner. Säg till dig själv att du kan förbli avslappnad hela dagen, och att du kommer tillbaka till rummet känslan lugnt och fridfullt, men alert och energisk Om du inte kan känna värmen i delar av din kropp när du först prova denna övning, eller om det finns delar av din kropp kan du inte känna alls, stanna med det. Du arbetar på att etablera anslutningar och du behöver en mening vad som händer i din kropp vilket är avgörande för en sund fysisk och känslomässig funktion. 

Ljus & Kraft Catarina Medium

Don't touch my site